Pomocí autofólií můžete libovolně změnit vzhled celého vozu, vybraných částí karosérie nebo třeba kol. Výrobci plastidipu tvrdí, že stejného výsledku dosáhnete i díky jejich „fóliím ve spreji“. Jak obstojí ve srovnání s klasickými polepy se podíváme v následujícím článku.

Zachování původního povrchu

Při správně provedené aplikaci se můžete kdykoli vrátit k původnímu povrchu bez jeho poškození. To platí pro folie i plastidip. Samozřejmě je nutné používat kvalitní polepy/přípravky. V opačném případě může dojít k poškození povrchu bez ohledu na to, pro jakou metodu změny barvy se rozhodnete.

Možnosti využití

Na všechny části karosérie, které lze polepit fóliemi, můžete použít i plastidip. Tekuté fólie ve spreji lze navíc aplikovat na strukturované povrchy. Ve většině případů se ale sníží životnost nástřiku. Možnosti využití proto hodnotíme u obou variant podobně.

Náročnost aplikace

Nástřik plastidipem je velmi jednoduchý a navíc rychle zasychá. Obvykle stačí dodržet základní pravidla – postupovat dle návodu, pracovat za vhodné teploty a vyhnout se nanášení postřiku na přímém slunci. Pokud vám záleží na perfektním výsledku, vyplatí se svěřit aplikaci odborníkům.

Plasti dip je vhodný také na nerovná a strukturovaná místa. Jeho nástřik na zahnuté plochy bývá totiž mnohem jednodušší než u folií. Určitě ale nezapomeňte, že pro překrytí původní barvy budou potřeba 3–4 vrstvy. Někteří motoristé podle svých zkušeností dokonce doporučují až 6 nebo 7 vrstev.

Instalaci autofolií zvládnete sami také, ale je rozhodně náročnější. Zejména zahnuté plochy vás mohou potrápit. Nejen proto je výhodnější zadat instalaci odborníkům. Díky svým zkušenostem totiž vědí, jak si poradit s aplikací na okraje, zahnutá místa i velké plochy. Navíc získáte záruku na přilnavost a absenci bublinek.

U plastidipu i autofólií je nutné povrch dobře připravit – vyrovnat nerovnosti a škrábance, celé auto dobře umýt a samozřejmě odmastit karosérii. U plastidipu je navíc nutné před aplikací zakrýt všechna místa, na která nástřik nepatří (okna, průduchy vzduchu, světla, pneumatiky a další). Samotná příprava se tak může protáhnout o několik hodin.

Výběr barevných odstínů

U obou technologií najdete širokou řadu základních barev i matné nebo metalické odstíny. V počtu barev ale přesto vítězí fólie, které přináší několikanásobně větší výběr. Věrohodnou imitaci karbonu, dřeva ani kůže navíc plasti dip nenabízí. Tyto exkluzivní motivy jsou výsadou autofólií.

Designové možnosti

Velkou výhodou autofólií je, že pomocí řezané grafiky snadno vytvoříte design podle vašich představ. Třeba rychlé pruhy, reklamu na vaši firmu nebo polep ve stylu závodních speciálů. Další možnosti navíc přináší tištěné fólie, které mohou mít skutečně libovolný vzhled. Inspiraci najdete třeba v naší galerii.

Naopak u plastidipu narazíte na velmi omezené designové možnosti. Zrcátka, kola nebo třeba části karosérie můžete nastříkat vybranou barvou, ale tím vaše možnosti končí. Jednoduché tvary či vzory možná ještě vytvoříte, ale na složitější grafiku zapomeňte rovnou.

Údržba

Péče o autofólie je velmi jednoduchá – stačí si přečíst náš článek. Díky své odolnosti navíc vydrží i náročnější čištění. Samozřejmě můžete bez obav jezdit do automyčky nebo omývat auto tlakovou vodou.

Údržba aut s plastidipem musí být rozhodně šetrnější. Na internetu totiž snadno najdete zkušenosti majitelů, kterým automyčka plastidip částečně nebo zcela „obrousila“. Ideální je proto pouze ruční šetrné mytí.

Odolnost a životnost

Kvalitní fólie jsou odolné proti drobným škrábancům, kamínkům na silnicích, kartáčům v automyčkách i benzínu. Díky tomu vám vydrží řadu let. Jejich prověřená životnost se pohybuje mezi 4 a 10 lety – při vhodné údržbě je často ještě delší.

Jednou z hlavních výhod plastidipu je, že zaschnutý nástřik můžete snadno sloupnout. To je zároveň jeho slabou stránkou, protože bývá mnohem náchylnější k poškození. K narušení povrchu proto dochází mnohem častěji než u autofólií.

U plastidipu udávají výrobci životnost 7–10 let. Protože se však jedná o novinku, která není důkladně otestovaná, berte tuto hodnotu s rezervou.

Opravy poškozených míst

Poškozené autofólie doporučujeme vyměnit nebo přelepit novým dílem. Lokální opravy totiž nevypadají příliš dobře. Díky ochraně proti UV záření, kterou mají všechny kvalitní autofolie, bude mít nový kus stejný odstín jako původní polep. Nikdo tak nepozná, že jste díl opravovali.

Plastidip se dá opravit i lokálně. Na první pohled ale může být poznat, že jste místo přestříkali (zejména, pokud od původní aplikace uplynula delší doba). Ideální je proto odstranit plastidip z celého dílu a znovu jej nastříkat. Výsledný odstín samozřejmě může být vlivem UV záření jiný než na zbytku vozu.

Cena

Plastidip obvykle bývá levnější než kvalitní autofólie. Protože ale polepy nabízí mnohem lepší odolnost a životnost, doporučujeme brát srovnání podle ceny s rezervou.

Shrnutí na závěr

Některé výhody mají autofólie a plastidip společné – třeba širokou škálu barevných odstínů nebo zachování původního povrchu bez poškození. V ostatních ohledech se ale liší.

  • Lakování „tekutou fólií“ neboli plastidipem je jednoduché a cenově dostupnější. Navíc přilne na téměř jakékoli povrchy (i strukturované).
  • Fólie zase bývají mnohem odolnější proti poškození. Přináší také delší životnost, bezstarostnou údržbu a některé exkluzivní odstíny.

Záleží tedy jen na tom, co od výsledku očekáváte. Pokud máte zkušenosti s plastidipem i autofóliemi, neváhejte přidat své postřehy do komentářů.

Tipy pro vás



Kategorie: ,


6 komentářů pro “Plastidip nebo autofolie – kompletní srovnání”

  1. VÁCLAV MAREŠ

    Mohu se zeptat kolik by stál polep na chevrolet cruz.
    732 605 105

    Odpovědět
    • Pavel Kudláček

      Dobrý den, cena celopolepu lesklou pastelovou barvou je cca 24 000,-Kč.
      Nejlépe je nás navštívit na naší provozovně, vyberete si folii ze vzorníků a my Vám sdělíme přesnou cenu.

      Děkuji a jsem s pozdravem.

      Ing.Pavel Kudláček
      https://www.glassgarant.cz
      tel:296 554 676
      mobil:602 343 331

      Odpovědět
  2. Jarda

    Dobrý den… chtěl bych se zeptat na cenu za polep cca. metal.folií na BMW E 46 combi..děkuji

    Odpovědět
  3. Jiri

    Dobry den,kolik by me stal postrik celeho auta tekutou folii na toyota c hr.

    Dekuji

    Odpovědět

Zanechat komentář